Volkswagen Golf sai uutuusmoottorin - lue ensimmäisestä testiajosta

15.02.2017 08:00 - Teknavi / Mikko Autio

Tunnetusti hyvän tuotteen parantaminen on haastavaa. Volkswagen Golfia pidetään usein luokkansa mittapuuna ja nyt on jälleen ollut aika hioa tätä luokkansa nimikkomallia.

Volkswagen Golf on elävä legenda, ja todiste perinteisen kompaktin kokoluokan säilymisestä SUV- ja crossover-mallien keskellä. Omalta osaltaan juuri muuttuvat trendit tekevät näiden tuotteiden uudistamisesta haastavaa; mallin täytyy kulkea kehityksen kärjessä, mutta tuote ei saa säikäyttää myöskään konservatiivisempia asiakkaita.

Volkswagen esitteli nykyisen seitsemännen sukupolven Golfin vuonna 2012, joten nyt oli jo korkea aika tehdä mallistoon pientä päivitystä. Volkswagen etenee varsin tutuilla kasvojenkohotusten linjoilla, ja ulkopuolella ajovalot, maski, puskurit ja takavalot ovat saaneet päivitetyn ilmeen. Sisätiloissa huomio kiinnittyy ensimmäisenä uudistuneisiin multimediajärjestelmiin, joiden näyttökoko on suurimmillaan 9,2 tuumaa. Parhaan järjestelmän yhteydessä on kokoluokassaan ensimmäisenä tarjolla myös eleohjaus, jonka hyödyt tosin jäävät varsin vähäisiksi. Mittariston paikalle on Golfissa ensimmäistä kertaa tarjolla muun muassa Passatista tuttu täysin digitaalinen mittaristo, joka tarjoaa kuljettajalle erilaisia näkymävaihtoehtoja.

Nykysuuntausten mukaisesti Golfin kuljettajaa avustava teknologia on päivitetty nykyaikaan. Jo aikaisemman aktiivisen vakionopeudensäätimen pariksi on tarjolla kaistallapitoavustin, jotka yhdessä muodostavat aktiivisesti autoa ohjaavan ruuhka-avustimen alle 60 km/h nopeuksissa. Turvallisuutta parantaa myös jalankulkijatunnistuksella varustettu automaattinen hätäjarrutus.

Jo nämä uudistukset riittäisivät periaatteessa faceliftiksi, mutta Volkswagen yllättää ja esittelee uudistuneen Golfin pellin alle uuden 1,5-litraisen bensaturbon. Kyseessä on desiä pienemmän ja monista Volkswagen-konsernin tuotteista tutun TSI-moottorin seuraaja. Muuttuneesta iskutilavuudesta huolimatta suoritusarvot ovat lähes identtiset edeltäjän kanssa (150 hv / 250 Nm). Taloudellisuuden puolestaan kerrotaan parantuneen ja uutuuden yhdistetyksi kulutukseksi manuaalivaihteiston kanssa ilmoitetaan 5,1 l/100 km, mikä tarkoittaa hiilidioksidipäästöinä lukemaa 116 g/km. Tarjolla on myös 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka edustaa uutta ja taloudellisempaa sukupolvea.

Pääsimme ottamaan ensituntumat tästä mielenkiintoisesta uutuusmoottorista perinteisen manuaalivaihteiston kera. Paperilla ero edeltäjään on varsin pieni, eikä edeltäväkään kone varsinaisesti vanhentunut ollut. Joka tapauksessa uutuus maistuu erittäin hyvältä. Kone vääntää dieselmäisen alhaalta, mikä osaltaan vähentää vaihtotarvetta. Meno myös jatkuu vaivattomasti aina yli 6 000 minuuttikierrokseen. Lisäksi huomiota herättävää on äänimaailma, joka on saatu neloskoneeksi jopa yllättävän miellyttävän kuuloiseksi.

Kokonaisuutena Golfin facelift noudattaa perinteistä linjaa. Jälleen kerran hyvästä on tehty vielä hieman parempi. Palaamme asiaan kattavamman koeajon merkeissä.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös: Dodge vahvisti: Kaikki Viper-autot loppuunmyyty, uusia ei enää tehdä!

Lue myös: Volvo kiilasi henkilöautojen premium-luokkaan – koeajossa uusi S90

Yhteistyössä Teknavi

Kilpailut

Uusimmat